Alkaako valoisat kevätillat ja vapputapahtumat viedä motivaation kouluhommista? Samaan aikaan takaraivossa vaanii ajatus viimeisistä kurssipalautuksista ja tenteistä. Vappu onkin monelle opiskelijalle vuoden kiireisintä aikaa. Ja kaiken tämän kiireen keskellä kopo laittaa sähköpostia ja pyytää vastaamaan johonkin outoon kyselyyn. KAlluppi, ei kun KYlluppi? Eikö näitä kyselyitä ole jo tarpeeksi?

Kyselyiden määrästä ja hyödyllisyydestä voi olla montaa mieltä. Tämän takia on KYlluppi, tuo kyselyiden kysely, johon jokaisen kauppislaisen kannattaa vastata. Ai miksi? KYllupin avulla voidaan selvittää opetuksen ja koulutuspolitiikan ongelmia ja tehdä Turun kauppakorkeakoulusta Suomen paras kauppis. KYllupin tulokset viedään koulun dekaanistolle, koulutuksen kehitystoimikunnalle, TuKYlle ja tänä vuonna mahdollisesti myös yliopiston rehtorille. Kyselyn avulla pääset siis oikeasti kertomaan mielipiteesi ja vaikuttamaan koulumme asioihin ja tulevaisuuteen. KYllupissa on mukana myös kysymyksiä koulutuspolitiikan ajankohtaisimmista aiheista, kuten tekoälystä, aloituspaikkojen määrästä sekä kauppakorkeakoulun tiloista.

Ennen kuin käyt vastaamassa kyselyyn, haluan sanoa pari sanaa koulutuspolitiikan puhutuimmista teemoista. Valitettavasti vilppitapaukset yliopistossa ovat viimeisen vuoden aikana lisääntyneet merkittävästi. Meillä kauppislaisilla on syytä katsoa peiliin, sillä suurin osa näistä tapauksista on tullut meidän tiedekunnastamme. Lisääntyneen vilpin vuoksi yliopisto on joutunut uudistamaan rangaistusmenettelyään. Jatkossa suunnitelmallisesta vilpistä voidaan erottaa määräajaksi yliopistosta. Samalla hetkellä opinto-oikeus ja -tuki lakkaavat. Älä siis harrasta vilppiä!

Kyseinen linjaus on herättänyt paljon keskustelua, sillä sen mukaan suunnitelmalliseksi vilpiksi katsotaan “toisen (myös tekoälyn) laatiman vastauksen tai muun kirjoituksen esittäminen omana ilman viittauksia osin tai kokonaan.” Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö tekoälyä saisi käyttää – mutta sen käytöstä pitää aina mainita. Vaikka viittaukset olisivat kunnossa, en suosittele teettämään kokonaista esseetä tekoälyllä, koska teksti ei ole itse tuotettua, oppimista ei tapahdu ja lähes varmasti tekoälyn antama vastaus sisältää virheitä.

Onneksi tekoälyä ei nähdä pelkästään uhkana. Osalla kursseista tekoälyn käyttö on sallittua ja siihen jopa kannustetaan. Yliopistoon on myös perustettu tekoälynyrkki, jonka tehtävänä on kehittää tekoälyn asemaa osana oppimista ja opetusta.

TuKYn halvassa nostin esille idean yleisestä vaihtosivuaineesta. Sen ideana on, että kaikki vaihdossa suoritetut kurssit ja niiden opintopisteet voisi yhdistää saman 25 opintopisteen sivuaineen alle. Tällainen malli on jo käytössä useissa kauppiksissa, kuten Aallossa. Yleinen vaihtosivuaine helpottaisi vaihto-opintojen suunnittelua erityisesti tilanteissa, joissa kurssit ja niiden aikataulut selviävät vasta vaihtohaun jälkeen. Myös mielenkiinnon kohteet voivat muuttua, eikä suunniteltuja kursseja aina toteuteta vaihdon aikana. Uskon myös, että laaja osaaminen eri kauppatieteen osa-alueilta on etu, ei haitta. Yleinen vaihtosivuaine mahdollistaisikin laajemman kurssitarjonnan erilaisista kaupallisen aineiden opinnoista. Vaihtosivuaineen lobbaaminen ei kuitenkaan ole helppo tai nopea prosessi. Työ sen saralla kuitenkin jatkuu.

Lopuksi haluan muistuttaa, että kopon puoleen voi aina kääntyä, kun opintoihin liittyvät kysymykset mietityttävät. Arvostan myös kaikkia mahdollisia kehitysehdotuksia, jotka liittyvät opintoihin ja koulun järjestelyihin. Tehdään Turun kauppiksesta yhdessä Suomen paras kauppis! Se onnistuu muun muassa vastaamalla KYlluppiin. Olkaa ahkeria – mutta muistakaa ennen kaikkea nauttia kesästä!

Parhain terveisin,

Koulutuspoliittinen vastaava Markus Miilunpalo