Cloetta Suomi Oy on Turun KY:n kuukauden yritys toukokuussa 2019. Juttusarjassa neljä vastavalmistunutta kauppatietelijää kertoo työstään Cloettan toimistossa Turussa.

Cloettalla Demand Analystina toimiva Esko Merta aloitti kauppatieteen opinnot avoimen yliopiston puolella 2011 ja Turun Kauppakorkeassa 2013. Pääaineena Esko luki toimitusketjujen johtamista ja sivuaineena tietojärjestelmätiedettä. Valmistuminen koitti neljän opiskeluvuoden jälkeen syksyllä 2017.

Esko kertoo opiskeluaikanaan haaveilleensa toimitusketjun kehitystehtävistä erityisesti tehdasympäristössä tarkoituksenaan yhdistää pää- ja sivuaineopinnot samaan työtehtävään.  Tämä onnistuikin työpaikassa Teleste Oyj:llä, josta Esko sai aluksi kesähommia tuotannonsuunnittelussa. Sittemmin hän teki gradua ERP-projektista ja toimi tuotannonsuunnittelun, oston ja asiakaspalvelun kehitystehtävissä.

”Sain siis mukavasti yhdistää opinnot ja nähdä miten homma toimii käytännössä.”

Kun Eskolle tuli tarve muutokselle, hän aktivoitui työnhaussa ja löysi Cloettan avoimen työpaikan Linkedinissä.

”Työnkuva kuulosti itselle osuvalta ja työnantajastakin sain kaverin kaverin kautta kehuja.”

Demand Analystin ja työnkuvaan kuuluu muutaman pääasiakkaan kysynnänhallintaa, kokonaiskysynnän analysointia ja raportointia, kysynnänhallinnan prosessikehitystä ja IT-järjestelmien key-userina toimimista. Esko kuvaa nykyistä työnantajaansa sanoilla ammattimainen, hauska ja eteenpäin katsova.

Työn ja harrastuksen yhdistäminen onnistuu

Intohimoisena hyvän ruuan ja juoman ystävänä harrastuksen yhdistäminen työhön on myös onnistunut Cloettalla. Heti untuvikkona Esko sai nimittäin tehtäväkseen järjestää oluenmaistelutapahtuman uusille työkavereilleen.

Esko kokee pystyvänsä hyödyntämään opintojaan kiitettävästi nykyisessä työssään.

”Yliopisto-opintojen tarjoama kokonaisuuksien ymmärtäminen ja toimitusketjun johtamisen opinnoista saadut taidot ovat loistava pohja. Tähän yhdistettynä tietojärjestelmätieteen järjestelmä- ja analytiikkaopinnot tuovat yksittäisinä taitoina hyvän lisäarvon. Excel on edelleen kuningas! ”

Nykyisille opiskelijoille Esko vinkkaa, että kannattaa opiskella laajasti kaikkea, myös kauppakorkean ulkopuolelta ja miettiä mitä taitoja tulevaisuudessa tarvitaan. Ja muistelee samalla haikein mielin opiskeluaikojensa parasta tapahtumaa: PeisKän kakkospäivää…

Cloetta Suomi Oy on osa Cloetta-konsernia, Pohjoismaiden johtavaa makeistaloa. Yrityksen osuus Suomen makeismarkkinoista on yli neljänneksen. Cloettalaisia on Suomessa 230 henkilöä. Yrityksen tunnetuimpia brändejä Suomessa ovat mm. Mynthon, Sisu, Tupla, TV Mix sekä Jenkki. Vuonna 2017 Cloetta osti Candykingin ja näin ollen irtomakeiset sekä pähkinäbrändi Parrots siirtyivät osaksi yrityksen valikoimaa. Myös Cloettan tytäryhtiö Karkkikatu Oy on tuttu näky kauppojen irtokarkkihyllyissä.