Cloetta Suomi Oy on Turun KY:n kuukauden yritys toukokuussa 2019. Juttusarjassa neljä vastavalmistunutta kauppatietelijää kertoo työstään Cloettan toimistossa Turussa

Cloettan markkinointitiimissä runsaan vuoden ajan tuoteryhmäpäällikkönä ahkeroinut Joanna Hassel aloitti opinnot Turun kauppakorkeakoulun Porin yksikössä syksyllä 2011. Pääaineenaan johtamista ja organisointia, sivuaineina markkinointia ja tietojärjestelmätieteitä opiskellut Joanna sai opintonsa päätökseen kesällä 2016.

Parasta omassa opiskeluajassa Joanna mielestä ovat olleet huiput tyypit, joista moni on jäänyt rakkaiksi ystäviksi vielä opiskelujen jälkeenkin.

”Toisinaan vieläkin nauretaan yhdessä toilailuille juhlissa ja muistellaan juhlien jälkeisiä väsyneitä luentopäiviä! Ja tulihan sitä Akateemisen mölkyn maailmanmestaruuskin voitettua.”

Opiskeluvaihtoon Joanna ei koskaan ehtinyt, mutta kertoo muuton Turusta Poriin olleen jo melkein vaihtoon verrattava kokemus…!

Lihaosastolta hernekeittotehtaalle

Joanna aloitti tutustumisen elintarvikealaan ja päivittäistavarakauppaan jo opiskelun alkuaikoina työskennellessään Kupittaan Citymarketin lihaosastolla. Kandin purkittamisen jälkeen hän vietti ensin kesän palveluneuvojana Danskebankista ja jatkoi työtä myös opiskelun ohessa.

Gradun ollessa loppusuoralla Joanna sai myynti- ja markkinointiassistentin paikan turkulaisesta perheyhtiöstä nimeltä Oy Lunden Ab Jalostaja.

”Toimenkuvani oli hyvin laaja kokoelma erilaisia markkinoinnin tehtäviä aina pakkaussuunnittelun ja mainonnan koordinoinnista ja suunnittelusta, tuotekehitysprojektien koordinointiin sekä alihankinta-asiakkuuksien koordinointiin. Vastuun laventuessa titteli muuttuikin markkinoinnin ja alihankinta-asiakkuuksien yhteyspäälliköksi.”

”Sisulla siitä selviää”

Joanna kertoo aina olleensa kiinnostunut brändeistä, ihmisistä ja mainonnasta, joten sinänsä työ markkinoinnin parissa on luonnollinen jatkumo. Työskenneltyään Jalostajalla kaksi vuotta headhunter otti yhteyttä ja tiedusteli Joannan kiinnostusta työskennellä Cloettan markkinointitiimissä.

”Työni pastillien – Sisun, Mynthonin ja Läkerolin – tuoteryhmäpäällikkönä on tosi monipuolista ja vaihtelua tuo erityisesti upeat ja keskenään erilaiset brändit. Pääosin työpäivät kuluvat mainonnan ja uutuustuotteiden suunnittelupalavereissa yhdessä mainos- ja mediatoimiston kanssa sekä tietenkin sähköpostien parissa ja erilaisten palaverien valmistelussa ja esitysten tekemisestä.”

Tosissaan, mutta pilke silmäkulmassa

Työssään innostavinta Joanna kokee olevan sen monipuolisuus – se että pääsee vaikuttamaan siihen mitä brändien kanssa tehdään ja millaisia tuotteita lanseerataan. Oman lisänsä työhön tuovat kivat työkaverit ja yhdessä tekemisen kulttuuri.

”Tärkein työhön liittyvä haaveeni on aina ollut, että saisi tehdä itselle mielekästä ja merkityksellistä työtä, jossa on tarpeeksi haastetta, itsenäistä vastuuta sekä mahdollisuus kehittyä ja edetä eteenpäin.”

”Cloetta on hauska ja inspiroiva työpaikka, jossa saa vastuuta ja toisaalta pääsee kehittämään itseään kiven kovaksi ammattilaiseksi. Täällä haastetaan ja tehdään hommat aina täysillä, mutta muistetaan kuitenkin myös tietty inhimillisyys ja pilke silmäkulmassa”.

Isohkossa kansainvälisessä organisaatiossa on myös paljon sisäisiä mahdollisuuksia kehittyä ja edetä urallaan esimerkiksi kansainvälisiin tehtäviin.

Tiimityöskentelytaitoja ja verkostoja

Työelämässä ihmistaidot ja erilaisten ihmisten kanssa kommunikointi ja toimeen tuleminen on tärkeää. ”Opiskeluista tärkeimpänä käteen on varmasti jäänyt erilaiset tiimityöskentelytaidot sekä bisneksen hahmottaminen isossa kuvassa. On ymmärrettävä iso kuva, jotta pystyy pureutumaan liiketoiminnan kehittämiseen, tai ihan vain oman työtehtävänsä merkityksen ymmärtämiseen kokonaisuuden kannalta.”

Nykyisiä opiskelijoita Joanna neuvoo ottamaan ilon irti opiskeluarjen vapaudesta; jos huvittaa niin voi nukkua koko päivän. Lisäksi hän kehottaa kokeilemaan rohkeasti uusia juttuja, haastamaan itseään ja tutustumaan ihmisiin myös muista opiskelukaupungeista.

”On kätevää, kun työelämään siirtyessä on valmiiksi verkostoa, jonka kanssa voi sparrailla työpaikkojen hausta tai palkkauksesta. Mukavaa kun opiskeluaikaisten tuttujen kanssa polut törmäävät mahdollisesti myöhemmin yhteisten työprojektien tiimoilta.”

Cloetta Suomi Oy on osa Cloetta-konsernia, Pohjoismaiden johtavaa makeistaloa. Yrityksen osuus Suomen makeismarkkinoista on yli neljänneksen. Cloettalaisia on Suomessa 230 henkilöä. Yrityksen tunnetuimpia brändejä Suomessa ovat mm. Mynthon, Sisu, Tupla, TV Mix sekä Jenkki. Vuonna 2017 Cloetta osti Candykingin ja näin ollen irtomakeiset sekä pähkinäbrändi Parrots siirtyivät osaksi yrityksen valikoimaa. Myös Cloettan tytäryhtiö Karkkikatu Oy on tuttu näky kauppojen irtokarkkihyllyissä.