Cloetta on Turun KY:n kuukauden yritys toukokuussa 2018. Opiskelijat kertovat omasta työllistymisestään opintojen ohella tai jälkeen.

”Haluaisin kokeilla kaikkea enkä jäädä vain tiettyyn muottiin”

Ilona Rinne opiskelee pääaineenaan toimitusketjujen johtamista Turun kauppakorkeakoulussa. Kolmatta vuotta opiskeleva, 22-vuotias Rinne valmistui kandiksi vuodenvaihteessa ja suorittaa nyt maisteriopintojaan. Samalla hän hakee ammatillisia oppeja makeisyritys Cloettalta, jossa hän työskentelee Call Off Plannerina. Kolmatta kesää yrityksessä työskentelevä Rinne on vakuuttunut, että on valinnut oikean suunnan uralleen, sillä toimitusketjun hallintaan liittyvät tehtävät työllistävät todella paljon tällä hetkellä.

Miten päädyit hakemaan töihin Cloettalle?

Päädyin työhön avoimen kesätyöhakemuksen kautta. Huomasin sattumalta, että Call Off -tiimissä oli avoinna paikka, joka oli alaani. Nyt kun kokemusta on enemmän, vastuu työssä on lisääntynyt ja työnkuvani hieman muuttunut.

Tiivistettynä työni on varmistaa, että tuotteita on riittävästi ja oikeaan aikaan. Työssä ollaan paljon yhteydessä tehtaisiin niin puhelimitse kuin sähköpostitse. Seuramme tuotannon suunnitelmia ja teemme aktiivisesti yhteistyötä asiakaspalvelun ja kysynnän ennustuksen kanssa.

Ongelmatilanteet opettavat

Työ Cloettalla on Rinteen mukaan opettanut paljon. Erityisesti ongelmatilanteet opettavat. Haastavista tilanteista selviää kuitenkin ammattitaitoisella otteella.

”Excel-taitoni ovat kehittyneet, koska työssä tulee sitä paljon käytettyä. Eniten olen oppinut yleistä kokonaisuuksien hahmotusta ja hallintaa. Aika paljon pääsee miettimään asioita monesta eri näkökulmasta ja ajattelemaan itse”, Rinne korostaa.

Turun kauppakorkeakoulu on antanut hyvät perusvalmiudet tähän työhön. Taulukkolaskenta on hyödyttänyt Rinnettä äärimmäisen paljon, koska sillä on niin suuri painoarvo tekemisessä.

”Olen saanut hyvän teoriapohjan työelämään. Tiedän, mitä hankinta on ja miten tuotantoprosessit toimivat. Toimitusketjun johtaminen on tiiviisti yhteydessä Call Offin työtehtäviin”, Rinne selventää. Vaikka koulu ei käytännön työhön suoranaisesti auta, yleinen kouluaikana hankittu tietämys on avittanut eteenpäin. Rinne korostaa myös englannin kielen osaamisen tärkeyttä, joka on työssä päivittäistä.

Kolme luonteenpiirrettä, jotka työhön vaaditaan…

  1. Kokonaisuuden hahmotus. Täytyy pystyä ajattelemaan montaa asiaa samanaikaisesti ja sitä, miten ne linkittyvät toisiinsa. Asioista tulee olla perillä ja havaita, mitä tapahtuu.
  2. Vaikka osaa tehdä montaa asiaa samaan aikaan, tärkeää on löytää oleellinen. Pakkaa pitää osata purkaa ”First things first” -periaatteella.
  3. Ulospäinsuuntautuneisuus. Työ tehdään tiiminä ja avokonttorissa, joten vuorovaikutusta syntyy väkisinkin. Täytyy uskaltaa soittaa tavarantoimittajille heti, kun tilanne sitä vaatii ja olla aktiivinen Skype-palavereissa.

Toimitusketjujen johtaminen on hyvä pääaine, koska sitä opetetaan vain Turussa, eikä alan osaamista ole vielä liiaksi. Työtehtäviä on paljon tarjolla ja yritykset alkavat vasta herätä kokonaisvaltaiseen toimitusketjuajatteluun.

”Olen sellainen ihminen, joka haluaisi kokeilla kaikkea eikä jäädä vain tiettyyn muottiin. Parasta olisi tehdä erilaisia työtehtäviä monipuolisesti koko toimitusketjun näkökulmasta”.

Hän kertoo olevansa kiinnostunut eritoten kuluttajamarkkinoilla olevista yrityksistä. Työ Cloettalla on jo avannut ovia sitä kohti, mutta Rinteen toiveissa on työ lifestyle-, muoti- tai sisustusbrändin parissa.

Parasta Cloettalla työskentelyssä on…

  1. No totta kai karkki, joka on myös kyllä suuri uhka.
  2. Dynaaminen liiketoimintaympäristö. Nyt on tapahtunut paljon kaikkea, kun makeisvero on poistunut ja on tullut yritysostoja, kun Cloetta osti Candykingin. Työssä olen huomannut, että mitä karkkia Suomessa syödään tällä hetkellä ja miten markkinointi vaikuttaa tuotteen kysyntään.
  3. Työkaverit ehdottomasti! Kahvihuoneessa löytyy aina juttuseuraa.

Rinne suosittelee Cloettaa työpaikaksi sen kansainvälisyyden ja mielenkiintoisten työtehtävien vuoksi. Mahtavaa on myös se, kuinka toiminta on keskittynyt juuri Turkuun. Suuren yrityksen konttori Turussa on harvinaista herkkua varsinkin juuri turkulaisille opiskelijoille.

”Meillä on paljon kiinnostavia brändejä ja niiden parissa pääsee haastamaan itseään. Siinä on paljon pelissä, eikä kyseessä ole mikään mitätön homma”, Rinne tiivistää.

Cloetta Suomi Oy on osa Cloetta-konsernia, Pohjoismaiden johtavaa makeistaloa. Yrityksen osuus Suomen makeismarkkinoista on yli neljänneksen. Cloettalaisia on Suomessa 230 henkilöä. Yrityksen tunnetuimpia brändejä Suomessa ovat mm. Mynthon, Sisu, Tupla, TV Mix sekä Jenkki. Vuonna 2017 Cloetta osti Candykingin ja näin ollen irtomakeiset sekä pähkinäbrändi Parrots siirtyivät osaksi yrityksen valikoimaa. Myös Cloettan tytäryhtiö Karkkikatu Oy on tuttu näky kauppojen irtokarkkihyllyissä.