Cloetta on Turun KY:n kuukauden yritys toukokuussa 2018. Cloettan markkinoinnissa työskentelevä Kaisa Kivoja kertoo työstään.

Kaisa Kivioja on Turun kauppakorkeakoulun kasvatti, joka on luonut kansainvälisen uran opintojen jälkeen. Cloettalla Global Brand Managerina työskentelevä Kivioja on opiskellut pääaineenaan markkinointia sekä sivuaineina tietojärjestelmätiedettä, yritysjuridiikkaa ja laskentatoimea. Vapaa-ajallaan väitöskirjaa aistimarkkinoinnista työstävä Kivioja haluaa muistuttaa kulttuurien ymmärtämisen tärkeydestä tavassa tehdä bisnestä.

Hän on aikaisemmin työskennellyt mm. Cloetta Suomen markkinoinnissa tuoteryhmäpäällikkönä sekä Danonen Nordic -yksikössä.

”Mulla on henkilökohtainen intohimo elintarvikealaa kohtaan, joka vetää puoleensa”, Kivioja naurahtaa.

Markkinoiden välillä liitäjä

Global Brand Managerin työnkuva on hyvinkin monipuolinen. Se tuo eri Cloetta-maiden markkinoita yhteen yrittäen auttaa tasapuolisesti kaikkia ja johtaa globaalia brändiä johdonmukaisesti eteenpäin.

”Tehtäviä on laidasta laitaan. Olen paljon yhteydessä markkinoinnin, projektitiimin sekä tehtaiden kanssa. Tehtävämme on varmistaa, että kaikki ovat sitoutuneita aikatauluihin ja päätöksiin”, tarkentaa Kivioja ja jatkaa:

”Työ on opettanut arvostamaan entistä enemmän kulttuurieroja ja kärsivällisyyttä. Yhtenä aamuna oli puhelu Singaporeen ja myöhemmin heti toiseen suuntaan aikavyöhykettä. Vaikka on kyse globaalista brändistä, kuten Läkerol, täytyy kunnioittaa ja ymmärtää eri kulttuureja ja niiden vaikutuksia tapaan tehdä bisnestä.”

Kolmen E:n -periaatteella kohti menestystä

Kauppakorkeakoulun opettaja Timo Leinon kolmen E:n (Englanti, Excel ja esiintymistaito) -periaate on jäänyt vahvasti Kiviojan mieleen. Hänen mukaansa sen merkitystä ei tule vähätellä pääaineesta riippumatta.

”Suosittelisin kaikille laskentatoimea sekä eri kielten opiskelua. Kielet ovat valtti työelämässä, kun pystyt kommunikoimaan muutenkin kuin englannilla ja siten seuraamaan kuluttajatutkimusta kansainvälisesti”, vinkkaa Kivioja työelämää silmällä pitäen.

Kolme luonteenpiirrettä, jota vaaditaan tähän työhön…

  1. Älä luovuta, vaikka hetkellisesti tuntuu, että hommat junnaavat paikallaan. Aina on jotain kesken, joten ei saa lannistua vaan pitää katsoa eteenpäin.
  2. Täytyy olla aidosti kiinnostunut siitä, mitä markkinoilla tapahtuu. Meidän tehtävämme on johtaa kategoriaa kokonaisuutena johdonmukaisesti eteenpäin. Palvelet markkinoita, et omaa agendaasi. Autat markkinoita näkemään liiketoimintamahdollisuudet sielläkin, missä yritys ei vielä vaikuta.
  3. Tiimipelaamisen taito ja halu toimia yhdessä. Sinun tulee olla sosiaalisesti vuorovaikutteinen. Täytyy osata ja haluta ymmärtää muiden perspektiivit, vaikka ne eroaisivat rajusti omistasi.

 Parasta Cloettalla on…

  1. Huipputyöporukka.
  2. Tällaisena ”sokerirottana” ei tuotteissakaan ole valittamisen varaa.
  3. Kaunis brändisalkku, jota on kunnia hoitaa. Työskentelen globaalisti Läkerolin brändin eteen, joka on lanseerattu vuonna 1909. Meidän tehtävämme on siis huolehtia, että brändi kukoistaa myös meidän jälkeemme.

”Parasta työssäni on päästä vaikuttamaan asioihin laajemmin kuin yhden markkinan osalta. Toivon ainakin, että pystymme kehittämään nykyisiä toimintamalleja konsernissa eteenpäin ja tekemään töitä niiden eteen”, Kivioja tiivistää.

Cloetta Suomi Oy on osa Cloetta-konsernia, Pohjoismaiden johtavaa makeistaloa. Yrityksen osuus Suomen makeismarkkinoista on yli neljänneksen. Cloettalaisia on Suomessa 230 henkilöä. Yrityksen tunnetuimpia brändejä Suomessa ovat mm. Mynthon, Sisu, Tupla, TV Mix sekä Jenkki. Vuonna 2017 Cloetta osti Candykingin ja näin ollen irtomakeiset sekä pähkinäbrändi Parrots siirtyivät osaksi yrityksen valikoimaa. Myös Cloettan tytäryhtiö Karkkikatu Oy on tuttu näky kauppojen irtokarkkihyllyissä.